Pasta Limone Sardello

Ett nytt recept som jag kom på idag medan jag lite halvseg dagen efter en rockkväll på stan strosade runt på ICA Stop Viggbyholm.
Butiken är en lyx-delikatess-ICA-variant så man kan hitta mycket godsaker där.

Dock hade jag ingen fantasi alls, kunde inte komma på något jag var sugen på. Lax med svampfraichetäcke? Nej laxen var för dyr.
Tryffelpasta? Fanns inte på hyllan. Men däremot fanns det en sorts färsk pasta jag inte sett tidigare, Fettuccine Al Limone.
Smakade lite på det i tanken och tänkte skaldjur.

Så här blev det:

För 2 pers huvudrätt el 4 pers förrätt

1 pkt Pastella Fettuccine Al Limone
1 liten burk sardeller i olja
1 brk creme fraiche (el annan magrare, kokbar gräddprodukt + liten citron som extra syra)
1 liten vitlöksklyfta
1/2 röd chili (testa styrkan, ska inte bli så starkt men med smak av chili)
ca 10 körsbärs- el pärltomater
Svartpeppar
Olivolja med citronsmak (eller lite olivolja + lite rivet citronskal)

4-6 scampi eller andra stora räkor (el motsvarande mängd vanliga färska räkor)
2-4 pilgrimsmusslor (beroende på storlek)
Lite smör att steka i.
Persilja att dekorera med


Förbered:
Mixa ihop fraiche, sardeller, vitlök, svartpeppar och en liten skvätt citronolivolja
Hacka chilin fint
Skär upp musslor och räkor i munsbitar
Skär upp tomaterna i kvartar


Sätt på pastavatten
Sätt på stekpannan på hög värme, lägg i smöret och chilin direkt så smöret tar smak av chilin
Stek musslor och räkor snabbt, ta upp dem och lägg dem åt sidan.
Sänk värmen och häll i fraichemixen och tomaterna, se till så att smöret inte hunnit brännas.
Låt såsen puttra och tomaterna smälta ihop.
Koka under tiden pastan enl anvisningar (3 min)

När pastan är klar, lägg tillbaka musslor o räkor i såsen så att de blir varma.
Lägg upp pasta och häll såsen över. Dekorera med lite hackad persilja.
Servera med vitt vin, torr men med ganska mycket smak.

Budgetvarianten är att göra såsen utan skaldjur, det blir väldigt gott det också!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0