Pineapple Chipotle Chutney

Detta är en gammal favorit, har nog funnits på marknaden några år redan, men den håller i längden.

Den ingår i Jonas Borsséns serie av såser för Rydbergs. Jag har testat flera av dessa och alla har varit goda men denna står ut från de andra.



Jag använder den som glaze när jag grillar, antingen bara den eller så blandar jag den med diverse andra såser och kryddor.
Förresten, det där med glaze. Enligt "de som vet" ska man ju bara smeta på glaze mot slutet av grillningen. Och det kan väl stämma om man kör högtempgrillning, kort tid på skivat kött. Dock grillar jag ofta längre tid, sk indirekt grillning, och då kan man smeta på glaze under hela grilltiden och får en härligt sötstark yta på köttet.

Tillbaka till chutneyn. Blanda den med yoghurt, fraiche eller gräddfil till kall sås. Eller servera den direkt ur flaskan som den är. Smakar gott till det mesta grillade och stekta kött, fågel och fisk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0